22 October 2008

Agamaku Islam, dan Kau Kristian, http://renung2fikir2.blogspot.com/

AJAKAN BERFIKIR | Pernah anda mengikuti kuliah ilmu atau ceramah atau apa saja yang berkaitan dengan perbincangan antara agama? Pernah anda terfikir bahawa berkemungkinan agama yang anda anuti itu adalah agama yang sia-sia?


Saya percaya bahawa manusia sejak dahulu kala pasti sering terfikir di minda mereka persoalan bahawa " siapakan tuhan yang benar? mengapa ada banyak agama di dunia ini? siapakah sebenarnya pencipta alam ini?" dan berbagai soalan lagi.
Buktinya sejak bertahun lamanya banyak perbandingan dan perbezaan agama yang sering di jadikan tajuk perbincangan. Antara yang peling hangat adalah perbezaan di antara agama Islam dan Kristian. Mengapa?

Pelik, mengapa tidak Budha, mengapa tidak yahudi, menapa tidak sikh atau apa saja agama selain dari Islam dan Kristian atau bahasa lainnya Nasrani. Jawapannya mungkin bertitik tolak dari sejarah zaman berzaman yang sering dikaitkan dengan perang Salib. Tapi betulkah 'permusuhan' agama ini hanya berasal-usul dari perang Salib?

Terlalu banyak persoalan di sini..

Terlanjur tersebut tentang Perang Salib, apa dia perang Salib? apa sebenarnya yang berlaku dalam Perang Salib dan apa yang menyebabkan Perang Salib hatta bagaimana dan kenapa dinamakan dengan Perang Salib??

Bagi Orang yang menganuti agama Islam pasti beriman bahawa perang Salib itu positifnya kepada Umat Islam , sebaliknya bagi Umat Kristian pasti menyangkal bahawa perang Salib itu tetap saja positifnya kepada Umat Kristian..

masing-masing dengan kepercayaan dan keyakinan dan keimanan masing-masing. Dan jawapannya masih tidak ada.

Jesteru saya mengajak semua yang ingin menjawab soalan-soalan ini silalah bertandang ke sini



JORDAN..

2 Perkongsian:

  1. Salam..
    Pengupayaan kepada suatu sistem dan organisasi ampuh bagi menangani masalah pertembungan antara Islam dan Kristian adalah amat2 diperlukan.. espcially di dua buah tempat di Malaysia ini iaitu Sabah dan Swak..

    Isu murtad yang bnyk berlaku dan salah faham masy islam itu sendiri sbnrnya perlu ditangani dengan seberapa segera tanpa mengharapkan agensi kerajaan yang kekadang amat mengecewakan..

    Saya sendiri sudah naik lemas dengan bbrp agensi dakwah (kerajaan) yg hanya bertindak seputar program semata tapi tiada daya usaha praktikal yang meyakinkan..

    Pengalaman ketika turun naik di pjbt agama ketika zaman matrik asbab menguruskan soal kebajikan bbrp org sahabat baru sungguh memilukan. Bkn shj layanan yang tidak seberapa, malah mrk memandang soal2 ini dgn hanya sebelah mata. Sampailah satu ketika saya berjanji dgn diri utk mengusahakan suatu NGO yg lebih baik tanpa menghrpkn mrk2 yg mmg tdk boleh dihrp..

    Teras kepada ajakan ini sudah saya mulai dgn mcdgkn kpd pimpinan MARSISS agar ia dimulakan di peringkat kampus dgn mjadikan MARSISS sbg medan jua buat shbt2 saudara baru dan bukannya hanya utk glgn 'eksklusif' sprt kita..

    Maknanya, marsiss perlu menilai jg soal survival dakwah utk non-muslim bersama skuad2 saudara baru yg mmg ramai skg ini tgh menuntut di IPTA mahupun IPTS.. MArsiss boleh menjadi wasilah buat mrk dan pd ms yg sama shbt2 'eksklusif' dlm marsiss dpt terdorong dgn sendirinya utk berdakwah pd lapangan ini..

    Sila rujuk email saya dalam group marsiss.. Tp, entahlah sampi skg ini belum ada tindakan yg di buat..
    Wallahu a'lam

    ReplyDelete
  2. tak payah la kamuorang tembirang.bagus kalau alim sangat. ikut saja la kepercayaan masing-masing. tak payah mempengaruhi orang lain. tak payah membandingkan agama-agama yang ada di dunia ni. kamu tak layak mengadili agama-agama yang ada. kamu hanya manusia biasa.bukan tuhan! tolonglah. kita ni satu malaysia. minta maaf saja la.

    ReplyDelete

 

FikrahNazifa Template by Ipietoon Cute Blog Design