10 July 2009

Experiment Manusia versi PPSMI





Saya pun pelik sebenarnya, sejak bila manusia boleh jadi bahan experiment ni...ye saya memang tak ambik kos sains..tapi dulu kat sekolah menengah saya ambik juga sains tulen. Dulu-dulu kat sekolah tak de pula saya belajar mengunakan manusia sebagai bahan experiment. Tapi apa yang berlaku hari ini, manusia tu sewenang-wenangnye di jadikan bahan experiment. Maaf la intro yang melalut skit.

Sebenarnya saya teringin untuk bercerita mengenai PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris) yang mula diperkenalkan oleh Tun Dr. Mahathir pada tahun 2003 dan akan di 'pupuskan' sepenuhnya pada 2012 dek kerana mendapat tentangan yang hebat dari golongan yang cintakan bahasa.

Tahniah buat pejuang-pejuang yang telah berjuang menghapuskan dasar 'experiment' ini. Hmm saya pun hairan, kenapa la sangat kita nak mengunkana bahasa sendiri sedangkan kita punya bahasa kita sendiri. Mungkin mereka saja nak buat experiment kot, tapi kenapa bahannya adalah manusia?

Tapi hasil dari experiment tu negara dah menelan belanja RM12 billion.
Huh...berpeluh saya mendengarnya..banyak sungguh tu..sungguh sangat banyak. Tapi akhirnya sia-sia. (Klik di sini untuk bacaan lanjut).

Hmm,.,.sekarang ni kesian plak kat adik2 yang menjadi bahan experiment... Macam mana la negara nak maju...

Apapun PPSMI telah termaktub dalam sejarah negara. Jom katakan selamat tinggal kepada PPSMI.

p/s saje je membangkitkan satu isu untuk menutup isu-isu yang lain...huh...!!! -Sabah lari ke Brunei nanti baru tau...





::~ Ya ALlah dosaku Menggunung Tinggi, Dapatkah Aku melalui titian Sirot-Mu nanti..sahabat Doakan ana, mampu mengecapi Syurga-Nya. kerana diri ini terlalu banyak dosa ~::

1 Perkongsian:

  1. A'salam wbkth..

    Baguslah tajuk entry nie.. Tfikir pula nak tulis.. Tp da ramai sgt yg respon psl isu nie..

    Lgpn kalau sy tulis.. Sy akan sokong PPSMI.. Takut pula kene fire nnt.. :)

    P/s-Jgn bawa sbh masuk brunei.. tak muat.. Brunei kecik sgt..

    ReplyDelete

 

FikrahNazifa Template by Ipietoon Cute Blog Design