12 April 2009

Membebel dengan nikmat Allah




"Ukhti, ana baru dapat message yang adik kita Nat, dapat tajaan untuk belajar di pondok"

"Alhamdulillah...SubhanalLah, kalau memang rezki Allah berkehandakkan begitu...mesti ada jalan biarpun susah"


Sahabat yang sangat saya sayangi menghantar khabar berita... Alhamdulillah nampak gayanya bumi tanah tumpah lahirku akan bertambah lagi bilangan ulama. Sebelum ini hanya seorang, dan kini bertambah lagi dua..bermakna 1+2 jadi 3... 3 tu...kalau bahasa arab sudah di kira jama'... Alhamdulillah..

Lepas ni mudah-mudahan bilangan itu akan bertambah lagi. Tapi kalau tak pun, 3 tu pun sudah besar anugerah Allah. InsyaAllah lepas tu mesti akan ada penambah-biakkan daripada 3.

Besar sebenarnya nikmat Allah pada hambaNya. Sangat besar... hanya kita sahaja yang antara tahu menilai atau tak...

Percaya atau tak...cuba kita sama-sama renungkan...kita ni kan banyak dosa..tetapi perasan tak, kenapa kita masih boleh berjalan-jalan di muka bumi Allah ni. Kenapa kita masih senang lenang duduk di kerusi, boleh pula tu tidur dengan tenangnya di tilam yang empuk.. Tak cukup dengan itu, Allah tambah pula dengan beri rezeki. Hari-hari boleh makan. Paling tidak pun minum air. Lagi, Allah kurniakan sahabat-sahabat atau kawan-kawan (apa-apa la) yang baik hati lagi menyayangi kita... perasan tak..perasan tak..???

Emm.. ok mungkin itu bagi orang lain, emmm kalau orang lain pula, maksud saya yang suasana hidupnya berbeza, perasan tak yang kamu masih ada rumah, masih ada mak ayah, masih ada emm kereta atau paling koman masih ada nyawa... Masih ada nyawa tu kan maknanya Allah bagi masa untuk bertaubat...dah perasan?? dah perasan ke?? ke tak perasan lagi tak tahu la..(kena berubat atas sejadah la kalau begitu...lagi mujarab kalau buat lepas tidur then jam 2 , 3 pagi tu baru bagun-heeee senang je saya cakap kan..saya pun nak buat tu astaghfirullah susahnya...)

Berbalik kepada soalan tadi, betulkan nikmat Allah tu besar??? betul la...( tak percaya dah jangan baca) Saya yang banyak dosa ni pun Allah bagi nikmat macam-macam...

Tapi dalam banyak-banyak dosa dan nikmat yang Allah bagi tu, kita masih dengan tak malunya buat permohonan pada Allah. Layakkah kita??? Kalau buat salah pada manusia, lepas tu boleh pula minta macam-macam saya rasa, awal-awal lagi kena reject...mungkin bukan takat reject, keluar la kata-kata sinis dan macam-macam lagi kemungkinan yang boleh berlaku...Tapi tidak DIA yang Maha Penyayang lagi Maha Pengasih...

"Ukhti, ana rasa ana nak duk pondok la, tenagkan hati yang banyak dosa ni"

"jom la kita sama-sama"


Mesti bestkan kalau duk pondok...seharian hanya dipenuhi dengan ibadah, menuntut ilmu... Jauh dari benda-benda lagha... saya membayangkan kalau saya dapat duk pondok..mesti sekarang saya tengah menadah kitab-kitab kuning... Kalau kat Pondok Pasir Tumbuh muslimatnya pakai purdah dan jubah, memang tak jumpa muslimin langsung sebab tempatnya dipisahkan... Ya Allah tenangnya...hidup bergelumang dengan ibadah dan tiada benda-benda lagha... Dikelilinggi oleh orang beriman...

aduhhh... apa la nyamuk ni, orang baru nak berangan duk kat pondok..dia pula mengacau... huhu... kembali ke alam nyata, ternyata saya berada di Universiti Malaya.. dan ada lebih kurang 6 sem lagi untuk menghabiskan pengajian (insyaAllah, hajatnya mau ambik minor media, jadi tambah satu sem lagi..moga itu yang terbaik..)

Nikmat Allah...nikmat Allah...

Itula manusia, sentiasa mempersoalkan nikmat Allah.. Allah da bagi yang terbaik (dan memang setiap apa yang berlaku itulah yang terbaik untuk kita, yang penting nilai ia dengan IMAN) tapi masih juga nak lebih-lebih...

Tapi betul tau..kalau saya diberi peluang untuk belajar dipondok? (semua orang berpeluang, sebab pondok sentiasa terbuka untuk semua orang), maksud saya, macam saya la kan, tiba-tiba la mak dan ayah offerrrrr suh saya duk pondok... Ya Allah keci tapak tangan alam semester saya tadahkan... HAAA.. betulkah??? sanggup kah saya melepaskan nikmat dunia yang ada terbentang di depan mata ni???

ala...boleh je kot..duk pondok seminggu dua sudah la..time cuti-cuti macam tak boleh.

Tapi saya nak lebih.. nak satu semester..hmmmmm... Tapi, sanggupkah saya melepaskan semua ini...manusia, manusia. Suka sangat membebel dengan nikmat Allah..itu tak kena, ini tak kena..habis apa yang kena??? Banyak cantik...ingat kita hidup ni untuk senang lenang??? Ingat, kita akan dikembalikan kepadaNya... (membebel pada diri sendiri)

Kenapa orang nak duk pondok sangat???
pada saya jawapannya mudah...nak mendekatkan diri pada Allah.. Ye la hidup kita ni bukan selamanya di dunia, tapi yang kita cari adalah Akhirat...

Tak pe la tu... itulah.. suh bersyukur angkuh... Tu yang Allah bagi nikmat tidak bersama-sama dengan keredhaan. Tu yang rasa semua tak kena dengan nikmat yang Allah bagi tu. Ada ja yang mau di bangkang, mau dibidas... Kita siapa untuk mempersoalkan nikmat allah??? Cuba belajar bersyukur sikit..

Iklan quote...

"Hidup ni mudah, kalau kita mudahkan ia dengan IMAN... segalanya jadi indah hatta kematian itu juga indah kalau didasarkan dengan IMAN... Kerana semua itu adalah nikmat.. Nikmat disebalik ujian... Nikmat yang hanya disedari oleh orang yang mempunyai naluri yang dipandu dengan IMAN"

"Tidak semua orang mampu memahami kita... Tetapi kita perlu cuba untuk memahami orang lain untuk orang juga boleh memahami kita... kadang-kala tingkah laku kita pelik membuatkan orang lain kurang senang, kerana mereka tak faham siapa kita...kerana itu berusahalah menjadi orang yang tidak dipandang pelik untuk membuatkan orang lain senang, kerana kita juga tidak faham siapa orang lain"

Satu soalan untuk siapa yang sudi menjawab...
Bagaimana membina hati yang tenang???




JORDAN..

1 Perkongsian:

  1. universiti malaya pun kita boleh hidupkan suasana pondok ......

    pondok universiti.......

    integrasi ilmu vs dokotomi ilmu.....

    gabungan sistem tradisional dan modernisme...

    apapun kita yg belajar agama di universiti jngn pandang lekeh pljr pondok....

    kadang-kadang rasa bodoh(dan memang bodoh),sebab tak bljar -hafaz matan-matan kitab dlm mplejari ilmu2 agama di universiti,.,,,,,

    ReplyDelete

 

FikrahNazifa Template by Ipietoon Cute Blog Design