04 June 2009

Transformasi AF vs Transformasi tarbiyah




"Mari kita lihat transformasi yang berlaku kepada pelajar AF setelah 6 minggu"

 

maaf la saya hanya dapat gambar transformasi akim sahaja


 

untuk mengetahui dengan lebih lanjut lagi mengenai gambar ini sila klik sini


Lebih kurang macam tu la kot ayat yang digunakan oleh Sarimah, pengacara program realiti TV termantap 'konon'. Power tak???
ditambah lagi dengan ayat yang berbunyi...

"Cepat hantarkan undian SMS kalau anda tak mahu pelajar kesayangan anda terkeluar"

cukup rasa kalau ayat di atas digabungkan...boleh bergaduh suami isteri, habis duit gaji sebulan untuk beli reload semata-mata nak undi pelajar kesayangan...dahsyat...

Sememangnya konsep 'transformasi yang di bawa oleh AF7 kali ni serba sedikit berjaya menaikkan 'ratting' rancangan seisi keluarga ini. Saya terfikir, transformasi sebeginikah yang tinggal untuk dijadikan konsep ikutan oleh anak-anak muda? Hanya inikah modal ikutan yang boleh ditonjolkan dalam dunia mendidk anak-anak remaja globalisasi? Apa benar, transformasi ini adalah yang dimahukan oleh anak-anak remaja sekarang?

Saya rasa saya masih remaja..jadi jawapan bagi soalan-soalan di atas masih layak untuk saya jawab kerana saya masih remaja...

dan jawapan saya bagi semua persoalan di atas adalah TIDAK!!! TIDAK SAMA SEKALI!!! Bagaimana pula dengan anda??? (^_^)

Saya masih percaya bahawa remaja-remaja kini bahkan siapapun masih dahagakan sentuhan transformasi yang lebih baik berbanding transformasi yang dibawa dalam AF7. Saya percaya masih ramai di luar sana yang menyokong pendapat saya bahawa transformasi yang dibawa oleh AF7 bukanlah transformasi yang diinggini. Dan saya percaya transformasi yang diinggini oleh ramai insan adalah transformasi yang lebih mendekatkan kita dengan hidayah Allah.

"apa yang kau mau dari hidupmu?"

"Aku mau jadi baik kak, sebab tu aku masuk KRU (Kelab Remaja Ukhuwah). Sekarang ni sembahyang ku pun nda lagi tinggal. Kawanku semua baik-baik..." contoh dialog realiti ketika saya berbual-bual dengan seorang adik..(maaflah dialek ala-ala kedayan).

Kita masih boleh memilih, sama ada kita mahu men'transformasi'kan diri kita kepada transformasi yang menjauhkan kita dari hidayah Allah atau kita boleh lebih memilih transformasi yang lebih mendekatkan kita dengan Allah. Buktinya adik tadi, asalnya dia berkawan dengan mereka-mereka yang sangat nakal. Tetapi kerana ingin merubah diri dia sanggup meninggalkan keseronokkan lalunya walaupun banyak cacian, umpatan dan suara sumbang yang mengejek perubahannya. Itulah fitrah manusia sebenar-benarnya iaitu inginkan kepada hidayah Allah.

Dan bila saya tanya mana lagi seronok transformasi AF atau transformasi dia sekarang...Jawapannya tentulah transformasi dia sekarang yang semakin dekat dengan agama Allah.. Puas hati dengan jawapannya (^_^)

Kalau di AF transformasi yang boleh kita lihat adalah dari seorang itu yang tidak berapa nak pandai menyanyi menjadi seorang yang mampu menyanyi d atas pentas dengan baik..Tapi boleh kah dia membaca Al-Quran dengan baik sebaik dia menyanyi?

Kalau dulu dia seorang yang pakai baju mungkin tidaklah se'tidak cukup' kain yang di pakainya sekarang,terutamanya perempuan. Dari seorang anak gadis yang sopan, tetapi selepas masuk dunia AF (dunia popular) bertambah-tambah tidak cukup kain pula...

Kalau dulu seorang yang hidupnya tidak dikenali orang sekarang hidupnya menjadi tontonan umum, serba serbi hendak di ceritakan. Menjaja maruah diri untuk tatapan umum...

Ini cuma pandangan dangkal saya...

Berbeza dengan transformasi tarbiyah... kalau dulu pakai seluar atas lutut, sekarang bimbang di bakar di Akhirat dengan seluar-seluar dan baju-baju tak menutup aurat tu semua di buang.

Kalau dulu tak pernah baca al-Quran langsung tapi kerana hidayah Allah, dalam masa sebulan habis satu Al-Quran di baca kerana hendak benar-benar memahami apa isi kandungan 'Surat Cinta' dari Allah untuk hamba-Nya.

Kalau dulu bergaul dengan bukan muhrim sesedap rasa, tetapi kerana didikan tarbiyah Allah, pandang muslimat/muslimin pun tidak kerana bimbang panahan Syaitan.

SubhanaAllah..hebatnya transformasi tarbiyah Allah...

Apa yang pasti.. hidup mesti tetap diteruskan. Semoga kita semua tergolong dalam golongan yang sentiasa berada dalam transformasi didikan Allah dan di jauhkan dari transformasi ciptaan manusia yang sia-sia...




JORDAN..

2 Perkongsian:

  1. Salam sis,nice blog...Klau diizinkan,saya nak link.blh x?^__^

    ReplyDelete
  2. erm.. AF pun perlukan transformasi utk survive..
    tak rase ke dakwah pun perlukan transformasi utk survive????

    :?

    ReplyDelete

 

FikrahNazifa Template by Ipietoon Cute Blog Design