19 June 2009

Sinetron yang Menjadi-Jadi




"Kenapa diorang ni jahat sangat. kalau jahat, jahat betul. Sekali baik, baik betul. Nanti kalau yang jahat tu sudah jadi baik, trus macam tiada fikiran, padahal masa dia jahat dulu bukan main lagi idea dia mau seksa orang."


Ini adalah rugutan biasa yang saya dengar ketika menonton sinetron bersama kakak. Memang ada benarnya rugutan tu. Saya pun berfikir (sambil ikut juga merungut) kenapalah pelakon cerita tu boleh jadi sangat jahat sampai tidak mengira pertalian keluarga. Biasanya kejahatan itu disebabkan oleh dua perkara, harta dan berebut perempuan/lelaki.

Kadang-kadang sedikit menjengkelkan juga (bukan sedikit , tapi banyak sebenarnya) bila tengok cerita yang tak logik. Beberapa perkara yang akan menjengkelkan saya bila melihat sinetron adalah

1. kejahatan di luar batasan pemikiran.
2. Solat dengan mekap dan pewarna rambut
3. Pari-pari yang sentiasa ada untuk menolong
4. Panjang berjela-jela

Kejahatan di Luar Batasan Pemikiran

ustaz saya kata, manusia itu kedudukannya boleh berada ditempat sehina-hinanya lebih dari jin dan boleh juga berada di tempat semulia-mulianya lebih daripada Malaikat(Rasulullah S.A.W).


Kalau kita tengok sinetron, macam-macam perbuatan jahat yang dilakukan oleh manusia, dari sekecil-kecilnya hinggalah sanggup menjadi hamba kepada jin dan Syaitan semata-mata untuk mendapatkan kemahuan nafsu peribadinya. Seperti biasa, dua perkara yang biasa menjadi pergaduhan adalah harta atau wanita/lelaki.

Benarlah kata ustaz, kadang-kadang saya sampai tidak pernah membayangkan betapa jahatnya manusia itu hingga sanggup membuang pertalian keluarga, hingga sanggup membuang Islam dari hidup mereka dengan bersahabat dengan Jin dan Syaitan.

Nauzubillah..

Solat Dengan Mekap dan Pewarna Rambut

Kadang-kadang, sinetron ni banyak bagusnya apabila menonjolkan cara hidup yang sentiasa mengigati Allah S.A.W. Tetapi.. banyak yang mebuatkan saya terfikir adalah, apakah di sana benar-benar liberal sehingga gaya hidup mereka sama seperti apa yang ditunjukkan di dalam sinetron?

Waktu tengah solat misalnya, mekap masih tebal di muka. Yang tu tak apa lagi, masalahnya.. seseorang yang memakai pewarna rambut tetapi boleh dikatakan seorang yang sangat wara, solat 5 waktu dan disanjung oleh orang disekelilingnya sebagai orang yang sangat patuh pada ajaran agama.

Bayangkan seorang yang sentiasa memakai kopiah atau songkok boleh dengan gembiranya berpegangan tangan dengan muslimah. Tonjolan babak seperti ini pada saya sangat tidak sepatutnya bagi seorang yang dikatakan mempunyai pegangan agama yang kuat. Bukankah ada unsur penghinaan di situ?

Pari-pari yang sentiasa ada untuk menolong

Alangkah bertuahnya seorang budak yang dijaga oleh si pari-pari. Kalau ada kesusahan pasti ada yang datang membantu. Saya masih ingat kalau waktu kecil-kecil dulu, saya selalu berfikir yang betulkah pari-pari wujud. Mungkin terpengaruh dengan cerita-cerita dongeng seperti sleeping beauty, cinderella dan seumpamanya..

Tapi, di dunia sinetron, semuanya menjadi kenyataan. Mujur saya sekarang sudah dewasa untuk menilai semuanya, tapi bagaimana dengan adik-adik kecil yang dunianya masih penuh dengan khayalan. Bimbang pula terpengaruh dengan cerita-cerita mengarut sinetron ini mereka termelakukan dan terpercaya perkara yang tidak sepatutnya...

Mengarut yang membawa padah...

Panjang berjela-jela

Aduh.. penat menunggu cerita habis. Kadang-kadang habis satu semester, tapi cerita sinetron tu belum juga habis. Ada yang sampai setahun lebih pun tak habis-habis lagi. Idea kreatif yang wajar juga mendapat pujian dari mereka-mereka juga.

Jenuh juga menunggu cerita tu habis. Padahal, ceritanya putar-belit itu sahaja. Kejap-kejap mati pastu hidup balik. Orang jahat sudah jadi baik, tiba-tiba ada lagi orang jahat lain...pening..pening...

itulah sinetron, yang karut, sesat lagi menyesatkan walaupun ada juga yang menginsafkan... Kadang-kadang saya hairan, mungkinkah Malaysia sudah kehabisan cerita? Atau mungkin kehabisan idea untuk membikin cereka... Kalau sudah kehabisan idea, biar orang alim ulama pula yang ambil tempat dunia media. Itupun kalau kita sudah mampu merampas dan mendominasi dunia media untuk disalurkan kepada dunia dakwah media... Mampukah kita?





JORDAN..

0 Perkongsian:

Post a Comment

 

FikrahNazifa Template by Ipietoon Cute Blog Design