03 June 2009

KRIS - Untukmu Sipitang




Alhamdulillah..Kem Remaja Islam(KRIS) untuk kali keduanya di daerah Sipitang baru sahaja tamat. Itulah petanda bahawa besarnya nikmat ALlah..Apa yang lebih untuk saya syukuri adalah, KRIS kali ini sebenarnya diusahakan oleh tenaga-tenaga cilik yang kelihatan sangat ikhlas menyempurnakan program bermula dari kosong sehinggalah segalanya selesai tulen.

Kalau KRIS pertama dahulu saya masih sangat ingat, tenaga-tenaga kelahiran Sipitang hanya 2 orang dibantu oleh seorang Ustazah yang bermastautin di Sipitang lengkap menjadi 3 orang. Walaubagaimanapun seperti KRIS kedua ini, KRIS pertama dulu juga berjalan selancar kurniaan Allah.

Maka hasil tarbiyah KRIS pertama dulu terlahir beberapa tenaga cilik yang masih sangat mentah dalam mengerti mehnah dan tribulasi perjuangan menempah Syurga ini, pun begitu mereka seakan si tegar yang sanggup berkorban tenaga, masa bahkan wang semata-mata untuk melihat KRIS kedua ini berjalan lancar.

"Best nda urus program" tanya saya

"Best kak..tapi payah eh...baru ku pernah ni kak nda mandi 24 jam..." jawab seorang adik yang dia antara yang sangat bersungguh buktinya sampai sanggup mengorbankan masa mandi...lucu...kagum...

Saya tidak menyangka prestasi adik-adik boleh sehebat itu. Mungkin tidak layak lagi panggilan 'cilik' untuk mereka. Masih ingat saya satu ketika dulu ketika kali terakhir saya hadir ke meeting Kelab Remaja Ukhuwah (KRU) Sipitang sebelum saya kembali ke UM untuk sessi kuliah semester 2 08/09... Raut wajah mereka masih kelihatan sedikit janggal dengan suasana Islam yang baru hadir ke hati mereka. Tapi apa yang saya lihat sekarang jauh bezanya. Bahkan ada antara mereka yang sudah boleh berbicara lagak seorang ustaz memberi ceramah. Nilaiannya, mereka seronok dengan hidup mereka sekarang yang lebih dekat dengan Allah.

Adatnya program, ada juga salah faham berlaku...huhu..pening juga kepala memikirkannya. Tapi jihad mana yang tiada cabaran. kalau tiada cabaran bukan jihad namanya. Kan Syurga itu mahal..jadi mestilah mahar untuk ke sana tinggi nilainya..

Apa yang pasti KRIS kali ini saya yakin banyak meninggalkan kesan di hati semua yang terlibat langsung atau tidak langsung. Terima kasih tidak terhingga kepada semua ahli Kelab Remaja Ukhuwah (KRU) Sipitang, juga semua fasilitator dari Persatuan Siswazah Sabah(PSS) yang seusai KRIS Sipitang terus berkejar ke KRIS KK (1-3hb : semoga pengorbanan kalian akan dinilai Allah sebagai mahar ke Syurga) juga semua penceramah, pemberi-pemberi sumbangan, Pihak Masjid Haji Hashim, guru-guru dan pihak sekolah Sekolah Menengah Pengiran Omar (SMPO), Sekolah Menengah Pengiran Omar 2(SMPO2) dan Sekolah Menengah Padang Berampah(SMPB) Sipitang, ibu bapa dan semua yang terlibat secara langsung dan tidak langsung menjayakan KRIS kali ini.

"kak, kalau ada program minggu depan, bawa saya lagi..rindulah program tu..mula-mula rasa bosan..hehe.." sms saya terima dari seorang adik..Nadhirah namanya.

Alhamdulillah...
Saya yakin dan pasti..beberapa kiraan waktu sahaja lagi, tenaga kerja KRU Sipitang akan semakin bertambah dengan kehadiran mereka-mereka yang benar-benar ingin memilih jalan hidup yang diredhai Allah.

Semoga Islam terus bersinar di daerah Sipitang dan di seluruh dunia...






JORDAN..

2 Perkongsian:

  1. assalamualaikum..tahniah untuk program hari tu..

    semoga setiap amalan kita dikira , dan akan membawa kita ke dalam nikmat syurga krn REDHA ALLAH!

    AMEEN.

    ReplyDelete
  2. waalaikummussalam..

    syukran dik...

    ReplyDelete

 

FikrahNazifa Template by Ipietoon Cute Blog Design