27 September 2009

Catatan Musafir Raya




Tahun ini saya dikurniakan Allah syawal yang lain dari sebelumnya. Alhamdulillah, raya kali ini sempat juga saya menjelajah ke 4 buah negeri termasuk KL...(5 sebenarnya termasuk selangor dan tak campur laluan bas)

Rugi saya tidak sempat ambik gambar walau sekeping pun. Mungkin sebab bukan tabiat saya yang suka mengabdikan foto sendiri. Tapi rasa rugi juga, sekurang-kurangnya ada dua tiga gambar pemandangan dan suasana kemeriahan raya yang boleh sepatutnya saya kongsikan bersama-sama posting ni.

Raya ke 3: bertolak malam dan sampai jam 4+- pagi raya ke empat


Jelajah saya bermula di Kelantan. Untuk itu special thanks saya ucapkan buat keluarga Kak Syahira (housemate merangkap timbalan HEWI PMIUM) juga kepada keluarga akh Al-Amin dan Mira atas pelawaan ke rumah. Juga Khas buat Akh Al-Amin yang sudi menjadi pemandu jalan walaupun keadaan Kelantan yang masyaAllah sangat sesak.

Tujuan paling besar adalah berjumpa dengan adik tersayang Ummi Nursyafiqah yang juga tidak balik..gembira dapat jumpa Ummi. Sejuk mata memandang,,insyaAllah 2 lagi hero family bakal menjadi mujahideen..aminnn

Kelantan

Bila perayaan menjelang terutamanya hari kebesaran Islam keadaan jalan raya di Kelantan akan menjadi sangat-sangat sibuk. Padahal, hari-hari biasa knederaan boleh lancar bergerak. Bayangkan sahaja, hendak ke Ketereh dari Kota Bharu sahaja sudah boleh menjangkau waktu yang agak panjang dari Zohor sampailah masuk waktu Asar. Padahal jarak perjalanan biasa hanya +-15 minit...

Bukti bahawa anak Kelantan banyak berada di luar Kelantan. Yang pastinya, kereta-kereta milik anak-anak kelantan semuanya jenis mewah-mewah... hmm lepas ni kita mungkin bleh buat kajian banyak-banyak negeri-negeri di Malaysia, negeri mana yang anak tanah tumpahnya paling berjaya... teruja pula nak mengetahuinya. Kerana mungkin kalau bukan Kelantan di tempat pertama, mungkin akan berada di top 5.

Raya ke 4 : bertolak malam dan sampai 4+- pagi raya ke lima

Sampai di Butterworth. Special Thanks buat Keluarga Siti Fatimah Hashim (sahabat satu batch merangkap Timbalan Pengarah USB Kenduri) hehe... Juga Special Thanks buat kak Jun juga Akh Al-Amin. Malangnya saya tidak sempat berjumpa Makcik Khatijah (mak angkat). InsyaAllah panjang umur saya datang lagi rumah makcik.. Ni semua gara-gara talian celcom yang entah diserang virus apa hingga langsung sehari terganggu.

Sempat juga menikmati juadah RFC( Radix Fried Chicken).. Juga sempat bersiar-siar menaiki Feri. Seronok naik feri. Tapi seronok lagi naik feri Mambakut-Labuan.. :)... SubhanalLah...Sesungguhnya laut itu sungguh cantik

Pulau Pinang

Jalan kurang sesak sebagaimana Kelantan malahan lengang.. Sempat bertandang ke Kedah Sungai Petani semata-mata untuk merasa enaknya hidangan special HPA. Nyata-nyata RFC setaraf dan setanding dengan KFC. Bezanya cuma dia masih baru. Dan paling penting pekerja-pekerja RFC perlu mendapat latihan biar lebih cekap.

Sedap mata memandang dengan semua pekerja bertudung, berpakaian sopan seusai tuntutan. Jom pakat-pakat sokong ekonomi Islam...

Lagi yang boleh dikongsi, sempat bersama-sama menghadiri majlis jamuan raya anak-anak penang. saje menyebuk.. Sempat berkenalan dengan sahabat anak-anak penang juga sempat mendengar forum sebentar yang dipengerusikan oleh Saudara Zainulfaqar (bekas calon Parti Mahasiswa Negara merangkap pengamal media PAS merangkap mentor saya). Antara ahli panelnya, En. Mohd Azmi Abdul Hamid @ Cikgu Azmi (Presiden TERAS), Ahli Parlimen PKR dan ketua pemuda PAS pulau pinang. menarik tapi tidak sempat menghayati kerana hendak bertolak ke stesyen Bas untuk kembali semula ke KL.

Pernah datang ke Penang satu waktu dulu semasa tengah sibuk pilihanraya kecil permatang Pauh. Beza bila banyak bendera dengan tak de bendera langsung. Apa yang pasti, tahniah Pakatan Rakyat.

Raya ke 6 : bertolak pagi jam 1.30pg dan sampai 6+- pagi raya ke enam.

Alhamdulillah selesai juga musafir. Pengalaman baru yang menyeronokkan. Walaupun niat hati belum mahu pulang dan hendak meneruskan musafir ke Jitra Kedah, tapi tak kesampaian. Belum ada reseki nak sampai Jitra (rumah Kak Ummi Hani : Housemate merangkap TKP Tenang Anak Soleh juga Kenduri). Rehat sebentar kemudian bersiap sedia untuk menerima kehadiran tetamu... Syawal(Timbalan Bendahari PMIUSM) datang rumah. kata satu kereta rupanya tiga orang je. hmm.. masak dah banyak. Tapi tak pe..bleh juga bagi anak-anak penghuni tingkat 15 Flat perumahan Pantai Permai..huhu tapi budak-budak sekarang nak duit raya je bukan nak makan sangat pun.. Special Thanks buat sahabatku tersayang Tini Duraid(SEMAI+NILAM PURI+KL+AKHIR HAYAT) yang bersusah payah jadi pengarah masakan.

Sempat dibawa lari oleh Syawal dan kengkawannya ke rumah Presiden PMIUSM Pulau Pinang. Mujur dia masih kenal saya walaupun sebenarnya baru sekali berkerja sama. Hebat ingatan dia. Terima kasih semuanya...


Raya Bersama MARSIS


Lupa pula nak kongsi. Part apling penting sebenarnya tahun ni. Raya pertama dengan Markas Siswa Siswi Islam Sabah Sarawak. Alhamdulillah, walaupun kehadiran tu tak la ramai sangat. tapi majlis berjalan lancar dengan jayanya. Special Thanks buat sahabat-sahabat MARSIS Shima, Husbah, Tini, Azimah, Rusni dan muslimin semuanya.

Alhamdulillah Syukur dengan kurniaan Allah. Hanya itu yang dapat saya katakan setelah semuanya berlalu. Sekarang time to fokus untuk gerak kerja dan study di kampus pula. sekali lagi terimakasih buat semua yang telah memberi ruang untuk pengalaman yang berharga ini...Salam Eid Al-Mubarak...

P/s : hadiah raya tahun ni...hehe saya dah pandai bawa motor..terimakasih kak Ira (membantu memberi keyakinan dan keberanian bawa moto dan kak Ummi untuk jasa meminjamkan moto selama cuti)




::~ Ya ALlah dosaku Menggunung Tinggi, Dapatkah Aku melalui titian Sirot-Mu nanti..sahabat Doakan ana, mampu mengecapi Syurga-Nya. kerana diri ini terlalu banyak dosa ~::

2 Perkongsian:

  1. salam alaiykh...
    salam ukhwah ukhti..
    memang seronok raya kelantan, sya pun raya di sana tahun nie firt raya di smnjng.. memeang kawan ketereh tu sesak la.. tapi memang teruja la masa datang di sana, barang dia pun murah..(^_^)
    sya baru saja sambung belajar di uitm shah alam pada sem nie. saya minat sangat nak join program marsis tapi mcm mana ya? siapa yg blh di hubungi?di uitm shah alam ada x ?
    nnt blh la cntct email sya qalbunnur87@yahoo.com.

    ReplyDelete
  2. salam..buat ukhti qlbunnur..ana sy da add nti...nnt kita ym2 ya..

    Alhamdulillah..besar hati MARSIS menerima siapa sahaja yang mahu bersama-sama MARSIS

    ReplyDelete

 

FikrahNazifa Template by Ipietoon Cute Blog Design