09 September 2009

Ukhuwwah yang tersangkut




Adakala bukan senang membuat hati orang senang...Bukan mudah menjadikan semuanya mudah ...bukan benar menyangkakan segalanya benar-benar dikenang dalam keadaan tenang..
.




Tahniah kak LinaLink atas persembahan video yang sangat menarik sempena hari interaksi PMIUM.. Saja letak video ni sebab ada sedikit kaitan dengan Ukhuwwah.... Indahnya ukhuwwah yang dibina...maka jagalah ia sebaik mungkin...

Rupa-rupanya dalam tak sedar, mungkin kita ada menyakitkan hati orang lain tanpa sengaja. Rupa-rupanya dalam tak sangka, kita ada terlaku sesuatu yang kurang berkenan di mata orang. Rupa-rupanya dalam tak sengaja, kita pernah membuatkan hati orang lain sedikit terguris...

Dalam dia terguris...kita pula diam seribu bahasa seolah-olah tidak ada apa yang berlaku. Pasti hati orang yang teguris akan lagi terguris kerana apa namanya ukhuwwah jika hanya kerana perkara yang kecil sahaja sudah sanggup mencalarkan ukhuwwah yang terbina...mungkin fikir dia...

Adakala bukan senang membuat hati orang senang...Bukan mudah menjadikan semuanya mudah ...bukan benar menyangkakan segalanya benar-benar dikenang dalam keadaan tenang..

Benar saya tidak bermaksud melakukannya..maaf...
Benar saya tidak sedar saya melakukannya..maaf...
Benar saya langsung tidak menyangka saya terlakukannya..maaf...

Rupanya dalam saya tak sedar, ada sedikit salah faham antara saya dengan seseorang yang sangat-sangat saya hormati malah saya sayang sewaktu program KRIS Sipitang lepas. Yang pasti saya benar-benar tidak sedar akan perlakuan saya yang sedikit membuat hatinya terguris. Pada perkiraan saya, kita meninggalkan segalanya tenang dengan hati yang senang. Rupanya perkiraan saya silap...

Mujur ada insan yang baik hati mengkhabarkan perkara itu pada saya. Kalau tidak, ya Allah..benar saya tak tahu...


Mungkin perjumpaan kami selepas ini setelah sekian banyak bulan tak berjumpa akan menjadi sedikit hambar dek kerana kesan di hati yang masih ada.

Benar...

Sesungguhnya, pertalian ukhuwwah yang didasari dengan ukhuwwah islamiah itu manis rasanya. Tidak ada sebab untuk kita menghancurkannya demi kerana kepentingan peribadi...
bukankah kita berpegang dengan sabda Rasulullah

" Tidak beriman seorang daripada kamu sehinga dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri."

Binalah ukhuwwah yang didasari dengan iman. Bila kita sudah memilikinya maka jagalah ukhuwwah itu dengan sebaiknya. Saya ingat kata-kata ini. Malah saya berpegang dengan kata-kata ini..

Kita menginginkan jiwa yang tenang. Maka perolehinya dengan membina hubungan ukhuwwah yang benar-benar dilandasi iman. Perolehinya dengan benar-benar membuat hati sahabat senang...Perolehinya dengan berusaha semampu mungkin mendahulukan sahabat berbanding hati dan nafsu...

tapi

Adakala bukan senang membuat hati orang senang...Bukan mudah menjadikan semuanya mudah ...bukan benar menyangkakan segalanya benar-benar dikenang dalam keadaan tenang..
.

Tapi kita perlu mencuba. Mencuba hingga berjaya...

Yang pasti saya akan memohon maaf dari dia, akak yang sangat saya hormati dan saya sayanggi bila masa sesuai dan terbaik..moga-moga waktu yang saya pilih dipandu oleh Allah dan itulah yang terbaik bagi kami.

Mohon maaf kak..benar tidak sengaja..benar tidak tahu...

fikrahnazifa
http://fikrahnazifa.blogspot.com





::~ Ya ALlah dosaku Menggunung Tinggi, Dapatkah Aku melalui titian Sirot-Mu nanti..sahabat Doakan ana, mampu mengecapi Syurga-Nya. kerana diri ini terlalu banyak dosa ~::

0 Perkongsian:

Post a Comment

 

FikrahNazifa Template by Ipietoon Cute Blog Design