04 September 2009

Berbuka di KAKI LIMA Sogo




Saya baru sahaja selesai kelas Bahasa Inggeris. Kelam kabut juga sebab assingment yang sepatutnya saya hantar hari ini belum siap sepenuhnya. Ini semua gara-gara beberapa hari ini 'sistem pengurusan pembelajaran' saya yang kurang teratur. Mungkin juga gara-gara himpitan kerja yang sedikit memeningkan. Ya saya akui sedikit terlambak dengan kerja-kerja, bila merasa begitu, adakala hati jadi lemah juga. Moga segala anugerah kesibukan yang tertimpuk ke bahu kita semata-mata hanya untuk menambah bekal ke Akhirat...amin..

Mujur...mujur saya ada Allah.. Nak dijadikan ceritanya, assingment B.I siap juga sementara kelas berlangsung. Saya pun tak boleh nak pastikan macam mana ia berlaku. Yang pasti Madam tak marah..(^_^) thank you madam Hajah...

Alhamdulillah..terima kasih ya Allah.. bukti kebesaran-Mu di depan mata.
Ya Allah, agak-agak nak ambik masa 30 minit je nak menulis, tapi ni dah masuk 1 jam. Mana tidaknya penulisan tertangguh gara-gara dialog berganti-ganti dengan sahabat-sahabat. Seronok hidup punya sahabat-sahabat yang ramai dan sangat mengambil berat hal kita.

Beberapa hari lalu saya sempat berbuka puasa di kaki lima Sogo. Pelik bunyinya bagaimana seorang muslimat boleh berbuka puasa di kaki lima Sogo kan? (^_^) jangan salah faham..sebenarnya saya berbuka puasa dengan mak saudara dan ayah saudara yang datang jauh dari Sarawak.

Seronok melihat suasana sepanjang jalan dari Masjid India hingga ke Sogo dipenuhi oleh manusia-manusia yang siap dengan makanan dan air menunggu waktu berbuka, tapi...yang menyedihkan, banyak diantara mereka merupakan pasangan-pasangan remaja..Ya Allah..inikan bulan Ramadhan. Apa tiada rasa hormat walau sedikitkah di hati mereka kepada bulan yang sepatutnya kita mendidik nafsu... Moga Allah kurniakan kita hidayah..

Kawasan sebelah Maidin penuh dengan pengerai-pengerai yang mengambil kesempatan untuk mencari nafkah buat keluarga.

Masuk waktu Maghrib beberapa pengerai mula beransur, tunaikan solat saya yakin.

Rugi, malam itu saya tertinggal solat Tarawikh.. Saya kira saya sempat pulang ke rumah sebelum masuk waktu isya. Tapi tidak...Sedih...Agak sukar juga kalau saya hendak solat di Masjid India memandangkan saya terpaksa bergegas balik, bimbang balik terlalu lewat.

Masuk waktu tarawikh baru saya bertolak pulang. Ramai lagi orang. Malah penunjungnya semakin ramai. Waktu inilah sebenarnya saya terfikir "kenapa sebenarnya manusia lebih memilih untuk berjual beli dengan manusia berbanding berjual beli dengan ALlah"

"KENAPA MEMILIH JUAL BELI DENGAN MANUSIA BERBANDING MEMILIH BERJUAL BELI DENGAN ALLAH.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ

Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? (as-Saff 61:10)


تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ۚ ذَ ٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). (as-Saff 61:11)

Bacalah firman Allah di atas. Sama-sama kita hayati dan temui hakikat sebenar apa yang Allah sampaikan. Kan Allah sudah memberikan janji. Kan Allah sudah tawarkan jual beli yang terbaik..malah jual beli itulah yang menyelamatkan kita dari api neraka.

Tapi itulah manusia lebih memilih jual beli dengan manusia berbanding jual beli dengan ALlah. Kaki lima Sogo menjadi saksi..bahkan saya yakin begitu banyak lagi tempat di dunia ini yang menjadi saksi kelalaian jiwa manusia.


Malam itu saya saksikan para peniaga dan pembeli yang sedang berjual beli sesama manusia. Tukarannya hanya duit dan juga barang. Duit yang boleh habis, duit yang hanya menjanjikan kesenangan dunia (malahan sering mendatangkan kesusahan dan kerugian bila diri lupa daratan).
Mereka memilih jual beli itu. Alangkah baiknya jika kita ambik sedikit masa dibulan Ramadhan yang mulia ini dengan luangkan masa untuk beribadah kepadaNya. Percayalah.. jual beli itulah yang lebih bernilai berbanding jual beli sesama manusia.
Percayalah jual beli itu bukan hanya menjanjikan Syurga sebagaimana Firman Allah..tetapi juga mendatangkan kesenangan di dunia bahkan rezeki juga akan datang tanpa kita sangka. Percayalah..
Percayalah dengan pergantungan kepada Allah..Percayalah dengan jual beli dengan Allah.

MUHASABAH BEBERAPA HARI RAMADHAN

Hari ini sudah masuk Ramadhan yang ke-14... Macam mana agaknya prestasi ramadhan kita sehingga ke hari ini.. Entah saya sendiri risau dengan prestasi ramadhan saya.

Saya inginkan jiwa yang sufy Ramadhan ini. Tapi sampai sekarang saya masih tidak merasakan peningkaan kepada perasaan itu. Kenapa ya Allah..?? Untuk itu, saya ucapkan terimakasih kepada Ustaz Dzulkhairi atas posting cerpen sufi beliau...Link.


Ramadhan yang tinggal ini marilah kita sama-sama tingkatkan ibadah dan amalan kita. Banyakkan doa dan penhayatan sebenar dalam ibadah. Moga-moga ramadhan yang berbaki inilah yang akan medatangkan jiwa yang sufy kepada kita...

AMIN..

Mencari jiwa yang sufy
Http://fikrahnazifa.blogspot.com




::~ Ya ALlah dosaku Menggunung Tinggi, Dapatkah Aku melalui titian Sirot-Mu nanti..sahabat Doakan ana, mampu mengecapi Syurga-Nya. kerana diri ini terlalu banyak dosa ~::

3 Perkongsian:

  1. mudah-mudahan...
    bulan ini bulan sufi...
    mendatangkan rahmatNya...
    tidak berbelah bagi...
    kepada sesiapa yang sudi...

    ReplyDelete
  2. Mohon doa...moga jiwa yang sufi itu milik kita..amin

    ReplyDelete
  3. mudah-mudahan...
    Sufi akan mendakap di jiwamu...

    aku tidak mungkin mendapatkannya...
    setelah memecahkannya...
    sehingga berderai hilang dipermukaan...
    yang tinggal hanya Dia...
    membuatkan pasrah melanda dibenak...

    Dia menjadikan dirimu...
    sebagai kalifahNya...
    tidak seperti aku...
    dijadikan sebagai hambaNya...
    supaya aku mengerti akan...
    kekuasaanNYa...

    ReplyDelete

 

FikrahNazifa Template by Ipietoon Cute Blog Design