18 August 2009

Impian saya Ramadhan ini




“Ya Allah berkatilah hidup kami di bulan Rajab dan Sya'ban dan sampaikanlah usia kami hingga bulan ramadhan”.

“Allahumma sallimni ila ramadhan wa sallim li ramadhan wa tasallumahu minni taqabbalan”

"Ya Alah selamatkanlah kami hingga bulan Ramadhan ke depan, dan pertemukan untuk bulan Ramadhan dan terimalah seluruh amal kami pada bulan Ramadhan”.

Ada bekalan doa dari sahabat dalam tetingkap ym saya.

Memandangkan jam masih awal lagi, saya terfikir ada baiknya jika saya mengalihkan tumpuan ke laptop sekejap. Mencari sesuatu untuk di isi ke dalam hati pagi ini. Alhamdulillah setelah melawat ke beberapa blog saya perolehi ilham untuk menulis. Walau pada asalnya tangan ini tidak berniat pun untuk menulis.

Sebenarnya suasana pagi yang hening, tenang, sunyi dan mendamaikan itulah yang membantu mendatangkan ilham. Semalam saya sudah bertukar ke nombor lama. Alhamdulillah urusan sim kad sudah selesai.

Belakangan ini saya sangat berminat untuk menulis tentang ramadhan. Atas alasan membantu menghadirkan ruh-ruh ramadhan dalam diri sebelum bulannya muncul.

Saya masih ingat Ramadhan saya di Nilampuri. Pada saya detik yang sangat indah untuk dikenang. Tiada yang lebih mengujakan berbanding Ramadhan di Nilampuri setakat ini. Benar Nilampuri Madrasah Tarbiyah bagi saya.

Menyentuh soal Nilampuri teringat pula beberapa minggu yang lalu ketika duduk-duduk di ruang legar BKS Akademi Pengajian Islam UM, keluarlah beberapa orang yang saya sangat kenali dari satu bilik kuliah, baru habis kuliah kata hati saya. Tapi inalillah pakaian yang mereka pakai pelik sedikit. Sekali imbas macam bukan bekas celupan Nilampuri 3 tahun. Tapi pelik, mereka juga bekas keluaran tarbiyah Nilampuri, cuma mungkin tarbiyah pakaian Nilampuri tidak berbekas dalam kadar yang tinggi di hati mereka. Mujur mereka mengenakan title muslimin..sebenarnya tidak kurang muslimat.. Saya membuat spekulasi husnuzhon sendiri, mungkin mereka ingin tampil bergaya dengan alasan, dengan memakai serupa itu akan lebih mudah didekati orang. Salah satu cara dakwah menarik golongan bukan seperti 'kita'.

Jadi teringat pula kata-kata seorang ustaz saya pensyarah KIAS (jiran UMNP di daerah NilamPuri: yang kini sedang mencelup adik saya pula), perlukah kita menukar identiti untuk menarik orang? Perlukah kita berpakaian lain untuk menarik orang kepada Islam. Mana lebih cepat dakwah kita sampai dengan orang melihat kita pun sudah melihat Islam berbanding kita terpaksa menunggu waktu yang sesuai untuk menyampaikan mesej dakwah? Terkesan di hati...

Kesimpulannya, Allah membuka ruang dan jalan pada kita, malah Allah juga memberikan pilihan kepada kita, dan yang lebih penting Allah sentiasa memberikan hidayah pada kita, tinggal lagi kita mahu mengikuti jalan yang Allah tunjukkan atau sebaliknya.

Saya jadi takut...Masuk ramadhan kali ini adalah Ramadhan saya yang ke 21. Sudah 21 kali saya memasuki bulan yang di dalamnya sejuta berlipat ganda kebaikan. Tapi saya masih seperti saya yang sekarang. Ya Allah..meminjam kata-kata Us Dzul mantan presiden GAMIS yang juga akhi yang sangat saya hormati,
"Kerana saya ini, neraka sudah confirm namun syurga belum pasti. Pintu neraka terbuka luas untuk saya sedangkan pintu syurga amat sempit"

Yang pasti Ramadhan hanya tinggal beberapa hari, beberapa jam, beberapa minit dan beberapa saat sahaja lagi. Semoga kita semua sudah bersedia untuk ramadhan kali ini. Semoga saya juga.

Doakan saya mampu lahir menjadi muslimah yang benar-benar mencontohi kesufian srikandi-srikandi mu'min terdahulu, ya saya ingin jiwa yang sufi.. Impian saya Ramadhan kali ini, semoga Allah mengurniakan saya jiwa yang sufi, hati yang mencintai-Nya lebih dari segalanya, dan ditunjukkan jalan untuk keluar dari dosa yang membelenggu...
Astaghfirullahhaladzim...


MOHON DOA DARI SEMUA...




::~ Ya ALlah dosaku Menggunung Tinggi, Dapatkah Aku melalui titian Sirot-Mu nanti..sahabat Doakan ana, mampu mengecapi Syurga-Nya. kerana diri ini terlalu banyak dosa ~::

0 Perkongsian:

Post a Comment

 

FikrahNazifa Template by Ipietoon Cute Blog Design